4 feb. 2016

Maramures, a doua casa

Se spune ca locurile pe care le vizitezi te reprezinta. Probabil ca nu in totalitate, dar cele mai multe formeaza in tine un tipar anume de care nu mai poti scapa. Au un aer aparte de care te indragostesti iremediabil, fara cale de intoarcere si realizezi ca iti place.

Mi-a fost dat sa vad multe locuri din Romania, iar pentru fiecare am un sentiment special, dar pentru Maramures am simtit ceva mult mai puternic, m-am simtit ca acasa.


In ciuda drumului de 12 ore (cu opriri si putin somn pentru sofer), atunci cand am coborat din masina am respirat adanc aerul curat de munte, am gustat din linistea profunda a locului.

Am stat aproape o saptamana intr-o localitate de langa Sighetul Marmatiei (Valea Stejarului), un loc ce m-a cucerit definitiv prin frumusetea simplitatii. Drumul pana acolo nu este anevoios, in pofida impresiei de moment care te duce cu gandul la un drum clasic de tara. Se poate intra lejer cu orice tip de masina, insa nu este asfaltat pe intreaga portiune (pe primul si ultimul kilometru nu exista asfalt). Acesta merge aproximativ paralel cu raul Iza.






In scurta sedere am avut ocazia sa vizitez si Sighetul Marmatiei, dar si Manastirea Barsana.

Orasul l-am regasit la fel de linistit si dupa 10 ani. Putin mai dezvoltat decat mi-l aminteam, cu multe hipermarketuri si magazine modere, case noi, treceri de pietoni si cafenele.





Manastirea de la Barsana imi ramasese intiparita in minte prin spatiul mare de care dispune, florile din gradina si de la chiliile maicutelor. Este un loc perfect pentru a te reculege, a spune o rugaciune in liniste sau a te plimba intr-o dupa-amiaza calma de duminica.


Desigur, nu a lipsit nici vizita la biserica in dimineata de duminica. Imbracati traditional, ceva nou pentru mine, am luat parte la slujba oficiata in Biserica de lemn Cuvioasa Paraschiva, “gatita” in stil maramuresenesc. Caldura din vocea preotului si atmosfera in care s-a desfasurat totul m-au facut sa realizez ca mersul la biserica, in aceasta zona, este o placere.




Cu siguranta voi reveni in Maramures, o zona a tarii ce ar trebui promovata din plin, inarcata de traditie si credinta, peste care au fost presarate minunile lui Dumnezeu, oameni muncitori, sinceri, simpli si extraordinari, gazde minunate ce te fac sa uiti de cei 555 km fata de Bucuresti.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu